BEMUTATKOZUNK
HÉTFŐI ZSENGÉK
FELIRATKOZÁS
PARTNEREK
Érdemes elolvasni!
 
 
 


<< vissza az archivumba

Dátum: 2010-02-22

Nahhh, akkor vissza a szabályokhoz... :)

Lehet, hogy lavinát indítok el (mert jobban szeretem felvetni a témát), de most elmondom a véleményemet... :)

Először is: szabályokra szükség van!

Adnak egyfajta keretet. Ha nem lenne KRESZ, akkor mindenki ott és úgy haladna, ahol és ahogy szeretne, tehát káosz lenne. A szabályok, még ha furcsán is hangzik, szabadságot adnak. Játszhatjuk a játékot a szabályok által megalkotott térben.

Ugyanakkor, sajnos, rengeteg olyan szabály van, ami már korlátoz, és ez már nem jó. Nem beszélve arról, hogy a szabályok nagyon sok esetben nem igazságosak. Ha a KRESZ példáját vesszük, akkor a sebességkorlátozás azért van, mert sok ember nem ismeri a határt, illetve van, aki képességeinél fogva nem vezet jól, és számára, számunkra veszélyes lenne, ha korlátozás nélkül száguldozhatna. De az igazi az lenne, ha lenne egy közlekedési kultúra. Mert van, aki 50-nel is veszélyes, van, aki 80-nal sem. Én 23 éve vezetek, és soha nem okoztam balesetet, pedig a sebességgel jó barátságban vagyok.

Ahol lakom, ott például 30-as tábla van kitéve. Ha már próbáltál menni 30-cal, akkor tudod, hogy az pontosan egy hajszállal több, mintha egy helyben állnál.

Én ezt úgy értelmezem, hogy lassan kell menni. Ezért 40-50-nel szoktam itt menni, ami már ugye szabálytalan, de felmérem, hogy mi a biztonságos. Sőt. Ha érdekel az igazság, nem a tábla miatt megyek itt lassabban, hanem azért, mert egy erdő és a holt-Duna között lakom, sok a kutya, macska és őz, és rájuk vigyázok. Sőt évente két alkalommal rengeteg béka van, mert tavasszal az erdőből mennek a Dunához, ősszel pedig vissszahúzódnak az erdőbe. Ilyenkor van, hogy 10-zel megyek, és kerülgetem őket, sőt olyan is előfordult, hogy akkora béka-invázió volt, hogy kiszálltam helyet csinálni, hogy továbbmehessek. 

Ha ez a KRESZ szerint nem szabályos... hát sajnálom. Az én szabályrendszeremben előrébb van a békák védelme, mint a KRESZ betartása.

És itt máris eljutottunk oda, hogy mindenkinek saját szabályrendszere van, melyet a neveltetés, a habitus, a lelkiismeret és sok minden más is formál.

Lopni bűn. De ki ne szakított volna le virágot a kedvesének kamaszkorában, ki nem felejtett volna el visszaadni kölcsönkönyvet vagy egy jó filmet? Ki ne ment volna át a piroson éjszaka, amikor már hosszú percek óta sem váltott a lámpa, és senki nem volt az úton? Ki ne puskázott volna soha az iskolában, vagy gyújtott volna rá titokban? Ki ne tagadott volna le intőt vagy házi feladatot? Ki ne élt volna a kegyes hazugsággal, amikor dícsérni kellett volna valamit, ami nem nyerte el a tetszésünket?

Véget nem érőn lehetne sorolni a példákat.

Én bevállalom, hogy ugyan igyekszem a társadalmi, jogi és egyéb szabályoknak megfelelni, de egyben öntörvényű is vagyok. Számomra sokkal fontosabb, hogy a saját szabályaimnak megfeleljek. A hatalmi szabályok is sokszor bosszantanak, és amikor igazságtalan velem egy ilyen szabály, van, hogy nagyon kemény hangvételű levelet írok, legyen az rendőrség vagy egy bármilyen szerv.

A társadalmi szabályok, törvények be nem tartása legrosszabb esetben büntetést vagy börtönt von maga után. (Ez utóbbi miatt mondjuk már durva dolgot kell tenni.)

De tudod mit?

Mégis azt mondom, hogy sokkal fontosabb, hogy a saját szabályaink be legyenek tartva, mert azok be nem tartása sokkal súlyosabb következményekkel járhat, mert az minket emészt, minket betegít meg - vagy akár meg is ölhet. Gondolod, véletlen, hogy ennyi betegség van a világon? De már az is szörnyű érzés, ha belenézel a tükörbe reggel, és nem állod a saját tekinteted!!!

Ha van egyfajta hited, az is sokszor ellentmondásba keveredhet a törvényekkel. Vallásos hit vagy mondjuk egy életmód. Ha elítéled a hivatalos orvostudományt és gyógyszeripart, akkor sem teheted meg, hogy ne oltasd be a gyermekedet. Ráadásul a kötelező oltások jó része olyan betegségek ellen "véd", amelyek már évtizedek (évszázadok) óta nem is léteznek. Ha félsz, hogy gyermeked immunrendszere károsodik, akkor a törvény erejével leszel kényszerítve.

De biztosan Te is számtalan olyan igazságtalanságot fel tudnál sorolni, melyek korlátok közé szorítanak.

Vagy nézd csak meg azokat a magyarokat, akik nem Magyarország területén élnek. Legalábbis nem a mostani Magyarország területén. Nem élhetnek magyarként, pedig azok.

Lehet, hogy ezek már szélsőségek, de tudtad, hogy van olyan amerikai állam, ahol az orális szexért börtön jár, míg egy másikban pedig nyilvános helyen kötelező mosolyogni? Ha van kis időd, nézd meg itt, milyen idióta törvényeket tudnak kitalálni.

Ugyanilyen módon állok hozzá az íratlan szabályokhoz, vagy az etikett és protokoll szabályaihoz is. Én például jobban szeretem a rövidujjú inget. Öltöny alatt mégis csak hosszú ujjú inget lehet(ne) viselni. Ernyei Béla, aki szerintem a megasznobság hazai helytartója, kijelentette, hogy nem ülne le egy asztalhoz olyan emberrel, aki ezt megteszi. Hát én ennek csak örülni tudok, mert legalább garantált a távolság vele...

De még az sem mindegy, hogyan értelmezed a szabályokat. Ha valaki tüsszent, azt mondjuk: "Egészségedre!". Az etikett szerint ez illetlenség. Úgy kell tenned, mintha nem vennéd észre. Sőt! Más protokoll könyvek szerint, ha tüsszentesz, Neked kell elnézést kérned, amennyiben nagyobb létszámú társaságban vagy. De ha az emberek 99%-a ezt a szabályt nem ismeri, úgy akkor fognak illetlennek tartani, ha nem mondod, hogy "Egészségedre!". (Vagy legalább Robitussin!:)

Persze vannak olyanok, akik ezekből ítélnek meg. Egy étteremben szívesen kitunkolnád kenyérrel a pörköltet, de félsz, hogy mások mit gondolnak Rólad emiatt. Mit teszel? Boldog leszel és tunkolsz, vagy megfelelsz azoknak a szabályoknak, amelyek be nem tartása miatt megszólhatnának? Pedig aki megszól, azt sem tudja, miért szól meg. Miért tilos a tunkolás, kinek fogant meg az agyában, hogy ez elítélendő cselekedetté váljon? Mint az 5 majom kísérletben...

Meg mered tenni azt, amit mások nem tesznek meg?

A szabályok jó része, főként itt a keleti blokkban, hozzásegített minket ahhoz, hogy ne merjünk kitekinteni a korlátokon túlra: azt tegyük, amit mindenki; úgy gondoljuk, amint mások - és azt kérjük az étlapról, amit odaírtak. :)

Ha nincs rántotta az étlapon, és azt szeretnék enni, hát én bizony elkészíttetem. :) Persze ebből sem kell versenyt csinálni. Nem kell Chuck Norrisként Big Mac-et kérned (és kapnod) a Burgerben. :) De a szabályok, korlátok időnkénti felrúgása igenis szükséges ahhoz, hogy kiemelkedő lehess.

Ha tudósaink mindig csak a deklarált kereteken belül mozogtak volna, soha semmit nem fedeztek volna fel. Sokszor arról szól az élet, hogy beletörődsz-e a helyzetedbe, és nem hagyod el a járt utat, vagy épp ellenkezőleg: fogod magad, és átrajzolod a térképet... :P

Nos, "röviden" ennyi... persze ez csak az én véleményem volt... :) Hát a Tiéd?


Legyen csodás a napod!


Üdv:

Kreutz Zsolt

 

E-mail cím:
Név:
Hozzászólás:
Ellenőrző kód, kérjük, pontosan írd be: 65Gff3D

Korábbi hozzászólások:

2010-02-26, 13:06:36   Gyima

Sziasztok!

Bár a korábbi hozzászólásomból már kiderülhetett, de azért megerősítem, hogy magam is a Zsolt által is képviselt gondolkodók táborát gyarapítom.
Emellett a szabályok betartását magam is fenntartásokkal kezelem. Meggyőződésem - és ebben már hála az égnek mások is megerősítettek - :-) normális nevelést és világképet kaptam, így az értékítéletem is megfelelő ahhoz, hogy ebben a világban együtt élhessek veletek és mindenki mással. Mondom én. :-D
Fel tudom mérni, hogy mikor melyik törvény, előírás, vagy szabály betartása kell ahhoz, hogy ne kerüljek kívül az együttélés szabályain. Amikor magam vagyok, akkor lehetek még lazább is, az már magánügy. Persze tévedtem már én is, te is és mindenki más is. Ilyenek vagyunk, ebből tanulunk. Sajnos sokszor Isten sem ment meg bennünket azoktól a fatális tévedéseinktől, amelyek veszélybe sodorják magunk és mások életét. Ilyen is van, de hogy ezen hogy lehet segíteni, az már egy másik téma. :-) Egy a lényeg:
Ahogy a Zsolt is mondta,
élj a saját szabályaidnak megfelelően,
ahogy Tamás mondta,
élj kedved szerint, de úgy, hogy másoknak azzal ne okozz kárt,
és ahogy Márk mondta, Isten áldjon!
:-) Szép hétvégét Mindenkinek!

* * *

2010-02-24, 14:00:56   Kreutz Zsolt

Köszönöm a hozzászólásokat! Szerintem kezd kikerekedni a történet... :)
Erika! Könnyen meglehet... :)
üdv: zsolt

* * *

2010-02-23, 20:10:34   Erika

Ez olyan,mintha én írtam volna,kedves Zsolt!
Nem vagyunk mi véletlenül rokonlelkek?:))))

* * *

2010-02-23, 08:12:28   Frank Ferenc

A szabályok fontosak, valóban nem képzelhető el nélkülük semmilyen társas együttlét. Egyetértek veled Zsolt, szerintem sem mindig a törvény(szabály) betűje, hanem a szelleme a fontos. Sajnos nem ritkán tapasztalni, hogy az ügyeinket intéző hivatalok dolgozói csakis betű szerint képesek értelmezni minden szabályt. Biztos vagyok benne, ha az úgynevezett "ügyfélkapcsolatot" tartó dolgozók csak szigorú szűrés után kerülhetnének olyan helyre, ahol "ügyféllel" kell foglalkozniuk, sokkal gördülékenyebb, lazább, mégis szabályos lehetne az ügyintézés. Engem nagyon irritál, amikor a bürokrata teljesen gépies, képtelen egy emberi gesztusre, és betű szerint értelmez minden szabályt.

* * *

2010-02-23, 04:11:31   Michel Márk

Sziasztok :-)

Vallom én is, hogy a "szabadság a törvény adománya" - és tiltakoztam mindig is az ellen, hogy a szabályok azért lennének, hogy megszegjük őket.

( nem de, és nem sőt... )

ÉS !

Olykor én is megszegem őket.

A sebesség nekem is barátom... ;-)

Egyszer otthon egy 30-as táblánál sikerült 150-nel elgurulnom... :-D
( mellesleg teljesen kihalt környék volt... )

Egyik kedvenc filmem a Hét év Tibetben - ebben a mai Dalai láma, még 8 éves kisfiúként leállítja a mozi építését, mert a föld ásása közben giliszták kerültek felszínre, és a tibeti vallás szerint minden teremtett élőlénynek egyforma joga van az életre ! -ennyit a békákról... :-D

Én csak azért is mindig azt mondom a tüsszentőnek, hogy Isten áldja, és személy szerint akkor kérek elnézést, ha akaratlanul megijesztettem bárkit is a hirtelen tüsszentésemmel.
( szerintem az etikett is olyan, mint a törvények, a "szelleme" a lényeg, nem a betűje ! )

Én ezt a tunkolás-stoppot sose nagyon értem... még anno dominó hallottam róla, de én egyébként is soxxxor keresztülmentem az ismert illemszabályokon...

Tényleg ! Miért illetlen??? Valaki mondja már meg !

Jó ég ! Jó lesz utánanéznem a törvényeknek... lehet, hogy tudtomon kívül már börtöntőtelék volnék ??? :-O ...a la orale...

Asszem most ennyi elég lesz... hol van az megírva, hogy mindig én írjam a leghosszabb kommentárt ???!!! :-D


* * *

2010-02-22, 18:30:29   Gráf Mihály

Kedves Zsolt!

Én ezzel a kérdéssel vigyáznék. Hadd árnyaljam annyival: nem mindegy, hogy egy szabályt a félműveltségünk miatt nem értünk és ezért tartunk helytelennek (rossz korlátnak), vagy éppen ellenkezőleg, a tudásunk, képességeink kibontakoztatása során ütközünk valamely szabályba, korlátba (pl. tudományos kutatás). Nagyon jó példát hoztál a félműveltség esetére: Én magam is sokat hallom un. értelmiségi körökben, hogy felesleges, sőt veszélyes a védőoltásokat beadni gyermekeinknek. Ez egy óriási butaság!!! Az emberiség egyik legnagyobb vívmánya éppén a védőoltás. (ezt Csókai András agysebész professzor mondta pár hete, mikor a H1N1 oltásról kérdezték) Az, hogy bizonyos, sok esetben halálos betegségek visszaszorultak (pl. diftéria, pertussis), éppen a védőoltásnak köszönhető. Ha az orvosokat hagyják rendesen dolgozni ( drága emlékű Molnár Lajos és Horváth Ágnes csapata), időben és korrektül szabályozzák ezt a kérdéskört is. Például pár éve megszüntették a feketehimlő elleni "keresztes" oltást , mivel a betegség felbukkanásának veszélye elhanyagolhatóvá vált.
Más: a 30 km/h olyan helyen indokolt, ahol (pl. lakóövezetben) hirtelen beláthatatlan helyről gyermekek képhetnek az úttestre, illetve a nagyobb sebességgel haladó járművek zavarják a nyugalmat (közlekedésmérnöki karon végzett gépész vagyok, kicsit ismerem ezt a szabályozást). Ha jól alkalmazzák ezt az előírást, súlyos baleseteket lehet vele elkerülni: ennél a sebességnél ugyanis a gépkocsi vezetőjének még van ideje olyan korrekciókra, amellyel megakadályozhatja pl. két parkoló kocsi közül kiugró gyermek elgázolását. 40-nél erre már lényegesen kisebb az esély, mindezt okos szakemberek kísérletek sorával bizonyították. Bocsánat, ha úntattam valakit, de fontosnak éreztem mindezt leírni.
Mihály

* * *

2010-02-22, 14:44:16   Kasza Tamás

Én tunkolok!
Mert van célom!
Egyszer olvastam, hogy két kérdés van, aminek az életed végén meg kell felelned:
1. Kedved szerint éltél-e?
2. Jó volt az másoknak?

Én azóta próbálok így élni.

* * *

2010-02-22, 13:07:06   Sándor

Szia Zsolt,

Teljes mértékben egyetértek Veled. Naponta tapasztalom, hogy emberek mennyire nem tudnak túllépni a sok szabály által a beléjük nevelt korlátokon.
És ezzel egyszersmind arra is kárhoztatják magukat, hogy ne változzon semmi az életükben. Holott vágynának a másra, a jobbra. De azokat a felesleges szabályokat és korlátokat, melyek visszatartják őket attól a vágyott mástól és jobbtól, nagyon nehezen akarják elengedni.

Üdv,
Sanyi

* * *


WILLTORD MAGYARORSZÁG Kft.     e-mail: willtord@willtord.hu