BEMUTATKOZUNK
HÉTFŐI ZSENGÉK
FELIRATKOZÁS
PARTNEREK
Érdemes elolvasni!
 
 
 


<< vissza az archivumba

Dátum: 2010-02-08

Szabályszerűség...

A múlt heti bejegyzéssel kapcsolatban két hozzászólás nem a témához kapcsolódik, hanem egy, a történet szempontjából mellékes momentumhoz...

... mégpedig ahhoz, hogy a szabályokat be kell tartani.

Ez számomra mindjárt ötletadó is volt. Köszönöm Nektek!

Szóval, arra gondoltam, hogy én most nem is járatnám a számat, hanem inkább beszélgessünk erről.

Kérlek, ha nem vagy olyan "hozzászólós" típus, akkor is írd meg a véleményed, hogy minél több vélemény legyen. :)

A téma tehát: a szabályok. Mennyire jó, vagy nem jó, hogy vannak szabályok?

Arra mindenképp figyelj, hogy ez egy nagyon tág terület, és nem biztos, hogy ugyanazt érted egy fogalom alatt, ezért érdemes jobban körülírni. Hiszen vannak szabályok, törvények, íratlan szabályok, vannak a saját elveid, paradigmáid. És persze van a saját véleményed, hozzáállásod a témával kapcsolatban. :)

Fejtsd ki, mit gondolsz erről és valószínűleg jövő héten is folytatjuk!

Várom a véleményörvényt!

Legyen csodás és hatékony heted!


Üdv:

Kreutz Zsolt

 

E-mail cím:
Név:
Hozzászólás:
Ellenőrző kód, kérjük, pontosan írd be: 65Gff3D

Korábbi hozzászólások:

2010-02-10, 06:08:17   Mark Michel

"...s a szabadság a törvény adománya" :-)

* * *

2010-02-09, 17:42:18   Gyima

Sziasztok!

Eléggé kiveséztétek a dolgot, azért legyen itt még egy, szubjektív meglátás.
Sokatokkal teljesen egyetértek. Hogy a szabályokat azért kell létrehozni, hogy normális értékek szerint, előremutatóan, a fejlődést elősegítendő viselkedjenek az emberek. És valóban! Ez lenne a cél. A probléma ott van, hogy egyrészt nagyon sok az önfejű, önző, rosszindulatú, irigy és buta ember. :-( Rajtuk segítenünk kellene, mert sérültek, egyedül vannak, félnek. Amíg azonban bennünket, akiknek a segédkezet kellene nyújtanunk ellehetetlenítenek akár ezek az emberek, akár az általuk, vagy jóhiszeműek által létrehozott szabályok, addig csak toporgunk egy helyben. a másik nagy problémát abban látom, hogy az emberiség gondolkodása teljesen átfordult a természetének köszönhetően és szabályok sokasága, - sőt talán sajnos a többsége - jól meghatározott érdekek miatt jöttek létre. Ezek persze nem a kollektív haladást segítik, hanem az egyénit. Azét, azokét, akik alkotják.
Egyszer kellene mindenkinek nagy levegőt venni és megtenni azt, amit sajnos ma csak kevesen teszünk meg. Adni. Szeretet, empátiát, toleranciát, odaadást, vagy akár pénzt. Ha minden ember és vállalat csak egyszer, egy alkalommal nézné a fejlődés, az emberiség érdekeit, bekövetkezne a pólusváltás. Kicsit eltávolodtam, de az egész lényege az, hogy a működést leíró, beszabályzó szabályokra csak addig lenne szükség, amíg az íratlan szabályok betartása nem lesz természetes.
Szép napot Mindenkinek! :)

* * *

2010-02-09, 13:34:36   W. Judit

Kedves Seres Gabi!
Hozzászólásodat olvasva fogott meg egy mondatod, miszerint: "Jó lenne egy olyan szabályrendszer elemeként, követőjeként létezni, amely előremutató, valóban a világot és élőlényeit szolgáló, túlélésünket biztosító, és a világ lakói többségének érdekeivel egyező értékeket mutat fel és szolgál."

Te is élhetsz így! Nem titok ez, csak rá kell találnod.
Teljesen átérzem, amire gondolsz, évekig engem is ezek a gondolatok foglalkoztattak..
Beszélgethetnénk még erről tovább, csak nem untatnám itt azokat, akiket esetleg nem érdekel.

és.. kedves Zsolt, remélem nem szegek ezzel meg valami SZABÁLYT :) de belinkelnék valamit minden hátsó szándék nélkül, mert nekem ugyan nem fűződik hozzá érdekem, de bárkinek jól jöhet: (válaszd bal oldalt a Bevezetés fület)
http://www.iszlamegyhaz.net/

* * *

2010-02-09, 11:28:32   AboLaca

sziasztok!
nagyon tág ez a téma, fizikától a társadalomig. nem szeretem azokat a szábályokat amik korlátoznak, vagy akadályoznak. azok a szabályok lehetnének jók amiket, ahogy többen is mondták mi alkotunk és ezek másoknak sem károsak. ha nem tévedek nagyot ezt hívják erkölcsnek. a szabályokkal az a nagy bajom, hogy egy hatalom találja ki magának, hogy védje a saját érdekeit.

* * *

2010-02-08, 18:56:29   MD

Zsolt! Gratulálok!
Jó témát találtál!
Öröm volt olvasni néhány hozzászólást!

* * *

2010-02-08, 18:27:48   Seres Gabi

Ha a szabály fogalmára gondolok, akkor elsőre az jut eszembe, hogy a fizikai létet, tágabb értelemben a világegyetem létezését, az élet kialakulását, a fizikai, kémiai, biológiai folyamatok működését is szabályok, szabályszerűségek határozzák meg, illetve azokkal írhatók le, alapvetően a matematika nyelvén. Amikor mi emberek, akik kiemelkedtünk az állatvilágból, és írott formában hozunk létre szabályokat, semmi mást nem teszünk, mint magasabb szintre emeljük az állati létezés szabályrendszerét (nevezhetjük ösztönöknek, fiziológiai szükségletek parancsának, stb.), és bizonyítván magasabb rendűségünket, már nem kizárólag a létfenntartással, a puszta fizikai létezéssel kapcsolatos szabályokat fogalmazzuk meg, és rögzítjük, hanem a társadalmi létünkhöz kapcsolódókat is. Ugyanakkor - vigyázva, hogy nehogy az antropomorfizmus "bűnébe" essek - nem kétséges, hogy az állatoknak is (alapvetően az emlősőkre gondolok, bár ha a hangyák jutnak eszembe...) is van társadalmi életük, hierarchiájuk, csak nem rendelkeznek a legmagasabb kognitív funkciókkal (állítólag), amelyek lehetővé tennék ennek számunkra is érthető módon történő kommunikálását. A létünk fenntartásához szükséges szabályrendszert tehát nem mi alkottuk meg, legfeljebb leírjuk valamilyen tudomány nyelvén. Ezeket a szabályokat úgy érzem, hogy nem is lehet megszegni, illetve annak végzetesek a következményei, és legtöbbször kivédhetetlenek. A szabályok másik csoportja számomra a társadalmi létünkhöz, a magasabb rendű szellemi képességeinkhez kapcsolódó szabályok tömkelege, amelyeket viszont mi alkotunk meg, és ezek éppen megszeghetőségük révén nyilvánvalóan nem tökéletesek. Ahogy már többen írták, vannak olyan szabályok, amelyek kifejezetten abból a célból születnek, hogy ne lehessen betartani azokat, vagy csak nagyon kevesek legyenek képesek megfelelő önuralmat tanúsítani, így könnyen büntethető legyen az, aki megszegi. Nyilván a legtöbb szabály nem ilyen, és éppen életünk, vagyonunk, társadalmunk védelmét szolgálja. Ezek megszegése valódi bűn, és a megfelelő büntetést kellene elszenvednie érte minden tilosban járónak. A büntetések viszont sokszor nincsenek arányban a bűnökkel, és a büntetést kiszabók sem mindig állnak hivatásuk magaslatán. A belső szabályaink, úgy vélem, hogy az előbb említett két csoportnak valamiféle elegye, keveréke. Szellemi képességeink, erkölcsi nézeteink, társadalmi helyzetünk, érzelmi fejlettségünk, és sok egyéb más befolyásolja, és elveink, belső szabályaink megtartásának is ezer segítője és akadálya lehet. Messzire vezet ez a téma, és számos oldalról vizsgálható. Minden esetre, úgy gondolom, hogy az ember által teremtett szabályok tömkelege, amelyek megpróbálják még a természeti törvényeket is felülírni, sokszor nem magasabbrendűségünket bizonyítják, hanem éppen az ellenkezőjét. Alantas ösztönökről, aljas indokokról, más rovására történő nyereségvágyról, és hasonló kegyetlen dologról árulkodnak. Jó lenne egy olyan szabályrendszer elemeként, követőjeként létezni, amely előremutató, valóban a világot és élőlényeit szolgáló, túlélésünket biztosító, és a világ lakói többségének érdekeivel egyező értékeket mutat fel és szolgál. Kár, hogy ilyet állítólag csak a Jóisten tud alkotni. Jó lenne, ha kicsit frissítené már azt, amit annak idején a Hegyen átadott, és valakinek a gondjára bízná a jó pár ezer oldalas bővített kiadást is, legyen bárki is a kiválasztott, akivel elküldi, csak küldje már! (Elnézést, ha az utóbbi két mondattal bárki vallásos érzelmeit megsértettem!)

* * *

2010-02-08, 16:16:11   Frank Ferenc

Szabályok nélkül nem működhet semmilyen közösség, sőt, még egy elszigetelten élő egyén sem. A társadalom alapegysége a család, ugyanolyan szabályok szerint működik, mint a nagyobb közösségek (pl. lakóközösség, kerület, város, megye, ország).
Megegyezéseken alapuló szabályok nélkül az emberi élet lehetetlen.
A családnak éppúgy van költségvetése, közlekedési, életviteli stb. szabályai, mint az államnak, csak a család esetében "szokás"-nak nevezzük, míg az államnál "törvény"-nek. A családi szokásokat éppúgy meg lehet sérteni, mint a törvényeket és szankcionálni is éppúgy lehet mindkettőt.
A túlszabályozás viszont mind az alapegységben (család), mind állami szinten feszültségekhez, tájékozatlansághoz, akartlan szabályszegésekhez vezet, amely végsősoron minden részvevő számára rossz közérzetet és életminőséget eredményez.

* * *

2010-02-08, 15:43:19

Szia Bölkény János!

Megint jót írtál!

Én ezeket a saját szabályokat "belső iránytű"-nek nevezem. Nagy kár, hogy ezt az érzékeny szerkezetet sokakban "elrontották".
Ezért néze néha dermedten a TV-ben a politika színjátékát.
Sajnos szervízbe ez az iránytű nem vihető...

* * *

2010-02-08, 15:33:14

a szabályokat sokkal könnyebb megszegni mint betartani!

* * *

2010-02-08, 14:48:12   Bölkény János

Szia MD!

Dehogynem, sőt!
Rengeteg olyan "szabályt" alkottam már, ami - ahogy Te írod - belőlem jön.

Ezek is az "íratlan" kategóriába tartoznak és elsősorban magamra irányulnak. Azt hiszem az ember minél inkább képes és hajlandó önmagát megismerni, annál több ilyen szabályt "ír elő" magának.

Szerintem ez nagyon fontos része az önismeretnek.

Pl., nem indulok el reggeli nélkül, mert ettől jobban érzem magam, egészségesebb, stb; Ha kezet fogok valakivel, akkor a szemébe nézek és figyelek a nevére; Mielőtt elindulok egy megbeszélésre - vagy egyáltalán emberek közé - megborotválkozom, inget veszek, stb.

Ezeket a szabályokat azért hozza az ember, hogy olyanná válhasson, amilyen lenni szeretne.
Nyilvánvalóan vannak átfedések a saját szabályok és az írott-, íratlan kategória között...

Szerintem:)

* * *

2010-02-08, 13:57:16   W. Judit

A szabályok kellenek, szükségszerűek. Nélkülük elvesznénk, nem tudnánk mi helyes, mit kéne betartani, miért vonnak felelősségre, ha mégis át akarnánk hágni őket, mert hát néha azt is kell ;)

Én szeretem a szabályokat, mert akkor mindenki tisztességesen "játszhat"..

* * *

2010-02-08, 13:51:32   Kovács Lajos

Valóban a szabály nagyon fontos,de sajnos azok sem tartják be akik hozták.Innen okafogyottá válik a szabály.Ilyen a magyar ösznépi játék.Soroljam?Tucatjával vannak szabályok az élet minden területén amit be sem lehet tartani,vagy teljesen feleslegesek,csak arra jók,hogy büntethesesenek a be nem tartásukért.Mikor először voltam Ausztriában ,egy kanyarnál ki volt téve egy 30 as tábla. megszoktam az ilyen kanyart nálunk 50 el be lehet gond nélkül venni.No nem sokon múlott,hogy nem az árokban kötöttünk ki./azért 30 mert ha többel mész felborulsz/.Németország, Passau,belváros.Beállunk egy parkolóba,odajön valaki és azt mondja itt ezért meg fogja büntetni a rendőr,továbbmegyünk,parkoló, beállunk,odajönnek.Folytassam?Végül beállunk szabályosan csak 20cm-t lógunk ki jön a rendőr és mondja,hogy ez így nem jó.elmentünk.Mondom a barátomnak aki vezet,ismeri jól a németeket,hogy ezek hülyék,még ilyet, hiszen 20cm.Azt mondja a barátom,vedd észre,hogy itt el tudsz menni a kocsik között,itt nincs kátyú,itt csak akkor büntetnek szabálytalan parkolásért ha az valóban az,itt nem lehet büntetlenül, nem sorolom mit nem.REND van.fura de igazuk van. kell a szabály amely MINDEKIRE érvényes,akármekkora politikus,vagy bármi is az illető rá is vonatkozik.Majd ha egyszer itt is így lesz fel se fog az ellenkezője merülne,de addig.....

* * *

2010-02-08, 13:10:03   MD

Grat. Bölkény János!

Szabatos! Csak egy kérdés:

Olyan szabályokkal nem találkoztál, amik "belőled" jönnek, és csak Te tartod be?

* * *

2010-02-08, 12:41:51   V.K.

Szabályok nélkül elvesztünk. Kordában tartani az életet mint társadalmi szinten mint egyéni szinten, szerintem csakis írott vagy íratlan szabályok segítségével lehetséges. Még az egyszerűnek tűnő önismerethez is nagy szükség van a szabályokra. Ráadásul ha jobban körülnézünk minden szabályokra épül. Még a mosogatás is.:) Lehet, hogy rosszul látom a dolgokat?...

* * *

2010-02-08, 12:36:31   Bölkény János

Egy kicsit vissza a kályhához: Mit is értünk az alatt a fogalom alatt, hogy szabály?
A Ptk ugye egyértelműen szabály. A KRESZ szintén egy szabály. Ezek elég jól körülírt, határozott - és meghatározott - "követendő alapelvek".
Az íratlan szabályok is szabályok, bár kevésbé pontosan meghatározott és az alkalmazásuk is több odafigyelést igényel.

A magyar nyelv csodálatos:)
Miért vannak a szabályok? Azért, hogy betartsuk őket? Megtart, betart = ige. Csináljunk igét a szabályból:
"Szabályoz" (mit csinál?)

Ha szabályoz, akkor egy bizonyos úton-, útvonalon terel(get), kapaszkodókat, esetleg korlátokat állít. (az a helyes, ha ebben a helyzetben...; nem szabad megverni másokat az utcán, mert különben...)

Van amelyik szabály egy "ajánlás" (kapaszkodó) - átlépheted, megszegheted, de nem ajánlott, Te jársz rosszabbul, vagy olyan útra tévedsz, ami járatlan, ismeretlen, veszélyes.

Van, amelyik korlát - ha megszeged, átléped a korlátot, az meghatározott szankciókkal jár. Az előbbi példa alapján - megversz egy ártatlan idegent az utcán, elítélnek, megbüntetnek, börtönbe mész.

János szabályelmélete #1:
Az írott szabályok (korlátok) azt hiszem azért keletkeztek, váltak írott törvényekké, hogy egyszerűbben eligazodjunk az életben. Azaz, korábban megtörtént események feldolgozása alapján, a szabály alkotói leírták mik azok a "tevékenységek", amelyek egyáltalán nem hasznosak a társadalomra nézve és aszerint rendeltek mellé különböző szankciókat, amennyire ártalmasak a környezetre.
Egyszerű, csak el kell olvasni és a tiltások/ajánlások korlátai közt maradni - így nagy baj nem érhet. Társadalmi értelemben persze..

János szabályelmélete #2:
Az íratlan szabályok szerintem fontosabbak. Ezeket egy-egy kisebb csoport egymás között feltétel nélkül (!) alkalmazza és ezzel, egymás viszonyát, kapcsolatát, előnyeit erősíti.
Azaz nem tiltanak, nem szankcionálnak - gondolkodni kell és alkalmazni, hogy saját épülésedre fordíthasd ezeket.

Van persze száz és száz fokozata, fajtája mindkettőnek, ugyanígy van mindkettőnek átléphető határa, "kijárata" ami meghatározatlan területre vezet.

Ami szerintem fontos bármilyen szabállyal kapcsolatban: Mindig gondold végig: "Vajon miért alkották ezt a szabályt?" Ha az ok megvan, már sokkal könnyebb betartani.
Ha nem találod az okot, ne azt mondd: "ez egy h*lye szabály" Keresd tovább az okot - semmi sem születik ok nélkül:)

Szép napot!

* * *

2010-02-08, 12:26:05   Viktor

Kedves Zsolt!
A szabályok azért vannak, hogy megszegjük öket. A szabálysértés mértéke, vagy annak be nem tartása az egyén saját lelkiismeretére van bízva. Mennyire vagy merész???
Üdv: Viktor :-)

* * *

2010-02-08, 12:23:27   szeva

Szabályok nélkül káosz lenne és zűrzavar, anarchia és fejvesztettség. Az már más kérdés, hogy MENNYI szabályra van szükség, kinek és miért jó a túlszabályozottság...

* * *

2010-02-08, 12:05:38   Kreutz Zsolt

:)))))))))))))

* * *

2010-02-08, 11:59:51   AboLaca

A szabály az, hogy Te írsz valamit mi meg hozzászólunk. Te gondolkozol mi meg kritizálunk.

* * *


WILLTORD MAGYARORSZÁG Kft.     e-mail: willtord@willtord.hu