BEMUTATKOZUNK
HÉTFŐI ZSENGÉK
FELIRATKOZÁS
PARTNEREK
Érdemes elolvasni!
 
 
 


<< vissza az archivumba

Dátum: 2009-07-13

Jól gondold meg, mint mondasz a gyereknek!

Ha van gyermeked, akkor könnyebben tudod átérezni a következőt: Porontyod hazaérkezik, kéred az ellenőrzőjét, kinyitod...


De még, mielőtt befejezném a történetet, hadd menjek vissza régebbre!

Amikor 14 évesen felvettek a szakközépiskolába, akkori nagy szerelmem gimnazista lett. Utána én a műszaki főiskola felé vettem az irányt, ő pedig a bölcsészkarra.

Sokat beszélgettünk, másfelé ment az életünk, de egyvalamit már akkor nagyon igazságtalannak tartottam. Én 8 évnyi szakmai tanulás után elmondhattam, hogy szakbarbár vagyok, ő pedig ugyanennyi év után művelt lett.

Meg tudja nekem mondani valaki, hogy miért így alakult ez ki? 

Miért szükséges az alapműveltséghez, hogy az összes költőnk születési és halálozási évszámát tudni kell, illetve a verseik elemzését, de azt nem, hogy az elektronok mitől vándorolnak, amikor felkapcsoljuk a villanyt?
Miért ismerjük el, aki az összes háború kitörési dátumára emlékezik, de azt nem, aki össze tud rakni egy fadobozt?
Miért fontosabb a kritikai realizmus, mint a mágneses fluxus?

És most térjünk vissza a gyermekre!

Szóval nézed az ellenőrzőjét és látod, hogy kapott egy egyest történelemből, meg egy kettest nyelvtanból. Már éppen belefognál a dorgálásba, amikor hüppögve megszólal, hogy de kapott énekből és rajzból egy-egy ötöst.

Mit teszel?

Elintézed egy legyintéssel? De miért? Hogy születne így egy új Pavarotti, vagy Mozart? Hogy fedeznénk fel egy új Szinyei-t, vagy Csontváry-t?

Sajnos az oktatásunk egy nagy kalap... Sajnálom, ha nem tetszik, akkor is ez a véleményem. Sikerélményt nem ad, de elveszi a lelkesedést! A lehető legkevesebb esélyt adja ahhoz, hogy bármelyik lurkó megtalálja a tálentumát. Sőt az 1-5-ig osztályozás is csupán arra jó, hogy minden gyermeknek felhívja a figyelmét arra, hogy miben gyenge. Aki hajlandó naponta órákat görnyedni a könyvek felett, valószínűleg soha nem lesz egy igazán kreatív ötlete. Aki pedig meg van bélyegezve, vagy nevezzük a nevén, be van skatulyázva, annak szinte nincs már esélye a bizonyításra.

Ha pedig a tanár valakit megbuktat, akkor magáról állít ki bizonyítványt, hogy nem volt képes egy év alatt a gyermeket megtanítani valamire. Nem tudott kedvet csinálni neki, nem tudta motiválni. Ha mindezt megtette volna, akkor a gyermek magától tanult volna. Magának akart volna megfelelni.

Visszatérve... Ha a gyermek testnevelésből, rajzból, énekből, technikából hoz egy jó jegyet, tessék megdícsérni! Lehet, hogy ezzel a dícsérettel hozod ki belőle a világbajnok sportolót, vagy világhírű restaurátort.

Sajnos ezt a különbségtételt maguk a tanárok is így gondolják, mert pont ezek azok a tantárgyak, amelyekből mindenki kegyelemjegyet kap a végén, így nincs jelentősége annak, hogy ha már osztályzunk 1-5-ig, akkor egy gyenge matekos, megmutathassa, hogy jól énekel, vagy rajzol, mert ezeket a tantárgyakat maguk a tanárok sem veszik komolyan. Tisztelet a kivételnek!

Lényeg a lényeg! Az oktatásunk kritikán aluli, időnként, szerencsére feltűnik egy igazán jó pedagógus, aki meghatározó élményekhez juttatja a diákokat. 

De! Lenne két javaslatom!

1. Ha a gyerek jó jegyet hoz, dícsérd meg, bármelyik tárgyból hozta! 

2. Dícsérd meg mindig, ha jó jegyet hoz! Ne mondd azt, hogy ez a természetes! Nem szép dolog leszídni a rossz jegyért és természetesnek venni a jót! 

Legalább Te adj neki sikerélményt és motivációt!


Csodás hetet Neked!



Üdv:

Kreutz Zsolt

 

E-mail cím:
Név:
Hozzászólás:
Ellenőrző kód, kérjük, pontosan írd be: 65Gff3D

Korábbi hozzászólások:

2009-07-17, 13:41:20   Kreutz Zsolt

Szia Bea!

Hát igen, ennek hivatásnak kell lennie, hiszen azzal a kereseti lehetőséggel, amit kapnak, vagy hivatásukként tekintenek rá, vagy egy hivatalnok lelkesedésével fognak dolgozni és panaszkodni.
Az említett példát Brian Tracy-től hallottad valószínűleg, de nagyon jó illusztrációja a motivált pedagógusoknak...

Csodás napot!

Üdv:

kzs

* * *

2009-07-17, 12:51:02   Örökös Bea

Ahogy olvasgattalak Benneteket, minden hozzászólásnál az volt az élményem, hogy igazad van. Hiszen a Te világodban, a Te rálátásoddal mindenképpen igazad lehet.
Egy évvel ezelőtt én is kiírtam magamból, hogy milyen most a magyar oktatás, eszembe jutva egy csoda tanító néni, aki először is szerette a gyerekeket, utána tanította csak. Nagyon sokan voltunk kitűnők nála, hiszen a szeretete által nagyon is motiváltak voltunk.
Sokat gondolkoztam a kérdésen én is, és arra jutottam, hogy a tanárokat és tanítókat kell motiválttá tenni, mert ez a szakma már nem annyira a sikerélménnyel kapcsolatos, hanem szinte egy lehetőség, hogy diplomásként valamilyen szinten tudjanak maradni.
Egyszer olvastam valamelyik könyvben, hogy Amerikában kísérleteztek egy iskolában. Kiválasztottak 3 tanárt, azt mondták nekik (külön-külön)hogy ők a legjobbak, és kiválasztottak egy osztályt, azzal, hogy az egész városban ők a legsikeresebbek. Ez a három tanár egymástól függetlenül egyre több energiát fordított erre az osztályra. Egy év után tényleg ők lettek a legsikeresebb osztály és a három tanár pedig az egész városban a legmagasabb eredményt érte el a tanításban. A kísérlet végén derült ki, hogy csak beletették mindannyiukat egy kalapba és kihúzták a neveket. Nekem ez is azt bizonyítja, hogyha valakit dicsérünk, elhitetjük vele, hogy milyen csodás képességei vannak, akkor az lendületet adhat, és elindulhat a siker útján. Szerintem gondolkozzunk el azon, hogy az oktatókat hogyan lehetne motiválni az anyagiakon kívül, hogy minden gyermekben meglássák a sikeres felnőttet.

* * *

2009-07-15, 02:03:50   Kreutz Zsolt

Szia Erika!
Sajnos, nagyon jó a hasonlat...
Köszi!
Üdv: kzs

* * *

2009-07-14, 22:48:39   Erika

Magyar oktatás..hm...Egy vicc jut róla az eszembe,amiben mutogatják katonáéknál,h milyen klassz hajvágó gépet készítettek.Csak bedugja a fejét a kiskatona,s 1 perc múlva már kész is a frizura.Mire megkérdezi az egyik fejes,"és akinek eltérő ettől a fejmérete?" Mire a válasz:"Hát az csak először fordulhat elő.."

* * *

2009-07-14, 12:35:55   Kreutz Zsolt

Kicsit lemaradtam, ezért egyben válaszolok...
Zsuzsa! Ez jó alátámasztása volt a bejegyzésnek, köszönöm!
Nándor! Olvstam. Tanulságos!
Árpád! Igazad lehet, én csak a mi kis országunkról nyilatkozom, de tény, hogy a sokat csúfolt amerikában azért e téren jobb a helyzet...
Cili! Köszönöm! Ez szép volt!!!!
Breve! Igazad van... Belátom!
Eszter! Köszönöm Neked is a megerősítést!!! Hajrá elektronok! :-)
Csodás hetet mindenkinek és köszönöm a gondolatokat!
kzs

* * *

2009-07-13, 19:39:11   Kozák Eszter

Szervusz Zsolt!

A témát nagyon fontosnak tartom manapság,amit felhoztál.És teljesen egyetértek veled abban hogy a tanároknak jobban kéne motiválniuk a diákokat valamint abban is hogy a szakembereket nem kéne lenézniük a többi embernek attól hogy éppen nem diplomásak hanem természettudományi területen végzik a dolgukat.Én is ilyen területen tanulok és nyugodtan kijelenthetem hogy az elektronok vándorlását nehezebb megérteni és alkalmazni a mindennapi szakmában mint bemagolni pár évszámot amit úgyis elfelejtesz hacsak nem leszel történész.Véleményem szerint ha nekem gyerekem lenne-mivel még fiatal vagyok és nincsen és egyenlőre nem is tervezem-akkor biztos vagyok benne hogy nem szidnám le,de igyekeznék motiválni arra hogy tanuljon és hogy javítson.Amikor én kisgyermek voltam és rossz jegyet kaptam akkor kaptam büntetést is és természetesen a jó jegy természetes volt.Ha nekem lesz gyerekem akkor ez biztosan másként lesz.

Üdvözlettel:
Eszti

* * *

2009-07-13, 19:24:36   breve

Kedves Zsolt!

Látod ez a populizmus! Elsőre úgy tűnik, hogy igazad van,...de csak félig! Az lehet, hogy Simándi esztergályosként bunkónak látszott Csepelen, de hazánk Pavarotti-jaként már művelt lett. Biztos nem tudta, hogy "Fanni hagyományait" ki írta én se, TE se, ő se!
Soha olyan MŰVELT nem leszek, mint érettségiző koromban. De a "műveltség" kritériumai is változnak. Amiket leírtál már hozzátartoznak a "műveltség" fogalmához.
Jelenleg aki nem tud "computerül", idegen nyelveket, nem tud gépkocsit vezetni,nem szorgalmas, nincs gyors észjárása és nem tud jól kommunikálni,. . . az nem tud olyan karriert csinálni mint TE!
ölel Mihály

* * *

2009-07-13, 12:08:46   Cecília

Kedves Kovács Lajos szerintem nem kell azon gondolkozni, hogy bántsuk vagy dicsérjük a gyermekünket!!!!! Egy jó érzésű szülő ezen egy percig sem gondolkozik.Íme a példa:
A családomban minden személy meg van támogatva kreativitással kézügyességgel stb. de még rajtam kívül senki fel nem vállalta ezt a fajta hivatást és persze nekem is csak a véletlen hozta így. A lányom talán a legtehetségesebb fantasztikusan rajzol énekel és hegedül. Az anyámat elvittem a hangversenyére ahol Jazz zenét játszott hegedült és énekelt, és az én anyám annyit tudott mondani, hogy bizony ő ennél jobb szakmát szánt neki. Na erre én közöltem vele, hogy semmi köze ahhoz hogy milyen hivatást választ de még nekem sem és még hozzátettem hogy azt csinálja amit szenvedélyesen szeret. Meglátásom szerint a legnagyobb akadályt mi gördítjük gyermekeink útjába. Milyen jogon akarjuk mi eldönteni, hogy milyen szakmát válasszon és persze ebben nagy támogatottságot kapunk a tanároktól. Azt hiszem csak fele arányban okolhatjuk a tanártársadalmat a másik 50 % a mi rovásunkra írható. Nem irányítani kell a gyerekeket hanem megvédeni és támogatni és nagyon nagyon szeretni.
Ui.
Kedves Kovács Lajos nem tudom milyen szakmát választottál de vajon te választottad vagy belekényszerültél? És mit csinálnál a mostaninál sokkal szívesebben. Kívánom, hogy találd meg a valamikor elveszített lehetőséget!

* * *

2009-07-13, 10:44:11   Bilibok Árpád

Kedves Zsolt és kedves hozzászólók.
Igaz ugyan, hogy nem valami rózsás a magyar oktatás, de egy picit azért megpártolom, mert nekem volt szerencsém 3 országban megtapasztalni, Magyarországon, Romániában és Norvégiában.
És ezekből, tapasztalatom szerint az utobbiban a leggyengébb és e három közül még mindig Magyarország a legjobb.
Ami viszont mindnehol hiányzik, talán az egész világon, az hogy nem oktatják vagy nem tanítják meg a gyerekeket arra, hogyan legyenek sikeresek azon a pályán, amiben tehetségesek.
Szerintem a sikeresség az életben nem attol függ, hogy valaki szinötös volt a legtöbb tantárgyból.
Erra egy megdöbbentő tapasztalatom is volt. Én Erdélyben nőttem fel és végeztem el az érettségit. Utána 17 évet éltem Norvégiában, most már 3 éve élek Magyarországon.
Erdélyben megszerveztek egy 20 éves iskolai találkozót, amelyen én is részt vettem, és az volt a megdöbbentő számomra, hogy a legtöbben azok az osztálytársak közül, akik tele voltak ötösökkel és az élvonalba tartoztak, most közérti vagy valamilyen más alkalmazotti munkában vannak, nevetségesen alacson fizetésért dolgoznak, éppen csak, hogy tulélik a napjaikat, elkeseredettek, pesszimisták.
És többen azokből, akik mindig csak éppen átmentek a legtöbb tantárgyból, most sikeres üzletemberek és van jövőképük.
Miért van ez igy???

Végül pedig egy jó hír, van egy ország, ahol bevezették az oktatásba a Hálozati Marketing-et, mint tantárgyat. És ez Japán.
Ennek nagyon örülök, mert én is ebben a szakmába dolgozok, éppen egy Japán cégnél, és remélem ez el fog terjedni előbb - utobb a nyugati oktaási rendszerben is.
Üdv. Árpi.

* * *

2009-07-13, 09:35:15   Kovács Lajos

Kedves Zsolt.Tévedsz.A mai oktatás nem "egy kalap".A kalapba,sőt két kalapba sem férne már el.Egyszerűen kritikán aluli.Rosszul fizetett unott,megkeresedett pedagógusok,cinikus szemtelen tanulók,modortalan szülők,hozzá nemértő minisztériumi döntnökök,soroljam?Mitől lenne jó?Tapasztalatom:Aki az iskolában jó tanuló az remek beosztott lesz egy lélekörlő üzemben,ahol ha szerencséje van 40-45 éves korig kizsákmányolják,utána kiköpi a gyár mint hulladékot,és mehet portásnak,temetőörnek,segédmunkásnak,stb.Vagy munkanélküli lesz,esetleg hajléktalan.Szép,vonzó kilátás,remek jövőkép.Ez a kis magyar valóság,ez a realítás.No és aki kilóg a sorból?Nos az ki fog a munkahelyén is,azt kirugják,az máshol is zavaró elem lesz.Viszont az még gyerekkorában hozzászokott,hogyy nem értenek egyet vele,ha nem arra megy amerre mondják akkor a buksiját nem simogatják meg,esetleg egy két nyaklevest is kap.Persze elvágja a kezét,beleesik a...tehát sok minden történik vele mire felnő.Nos Ő lesz a vállalkozó akit nem tud és az adott kormány megfélemlíteni,aki mindent kibír,aki nem omlik össze,ha csődbe megy sorolhatnám.Tehát akkor miért is bántjuk vagy dicsérjük a gyereket?Tessék elgondolkozni rajta.Higyjék meg tanulságos gondolatok lesznek,ja és még valami:senki ne riadjon meg,ha egész groteszk,esetleg megdöbbentő eredményre jut.nyugodtan nézzen szembe vele,mert ez a magyar valóság.A végére egy vicc:mi a különbség a pedagógus, és a pedofil között?/a pedofil szereti a gerekeket. Sajnos./Üdv.

* * *

2009-07-13, 08:31:22   Báthory Nándor

Az egész világon egy kalap ... az oktatási rendszer. Legfeljebb nálunk rosszabb.
Egyébként jó a cikk.
Kiváncsi lennék mit írnál Julius Andan: A világ a színfalak mögött c. könyv elolvasása után! Ír megdöbbentőt az oktatásról, ami mindig ott volt/van a szemünk előtt.

* * *

2009-07-13, 08:10:46   Kasza Tamás

Tök igaz!

* * *

2009-07-13, 06:24:48   Vági Zsuzsa

Igazad van Zsolt! Én általános V.osztályig kitünő tanuló voltam egy külvárosi (ma is szeretett iskolámban!).Elköltöztünk Budára, kifogtam egy boszorkány osztályfőnököt, aki minden órán az egész osztály előtt azt bizonygatta, hogy a "külvárosi iskolában" miért adtak ötöst, és félév múlva megbuktatott.Meg sem tudtam szólalni, ha felhívott, sőt nem is akartam! Építészmérnök lettem, mert a szüleim bíztak bennem, és felismerték a tanárnőm primitívségét, de a mai napig fájdalommal gondolok azokra az évekre.Szép napot!Zsuzsa

* * *


WILLTORD MAGYARORSZÁG Kft.     e-mail: willtord@willtord.hu