BEMUTATKOZUNK
HÉTFŐI ZSENGÉK
FELIRATKOZÁS
PARTNEREK
Érdemes elolvasni!
 
 
 


<< vissza az archivumba

Dátum: 2012-04-16

A 18-as karika...

...és ami hiányzik mellőle!

Ahogy az információáramlás gyorsul, úgy egyre többet tudunk meg mindenről. (Vagy legalábbis úgy érezzük.)

Régebben egy élelmiszernél nem volt semmiféle információnk, megvettük és ettük.

Aztán elkezdték ráírni, hogy mennyi kalóriát tartalmaz, ami a fogyókúrázóknak adott egy tájékozódási lehetőséget.

Ma már egyre többen tudják, hogy ez mennyire nem egyezik azzal, hogy egy élelmiszerben mennyi a hasznos tápanyag. Egy kiadós McDonalds-es kajálás után akár már egy órával éhesnek érezzük magunkat, miközben a kidurranás határán vagyunk és legszívesebben ledőlnénk pihenni.

Mert bevittünk egy óriási kalóriamennyiséget, de a szervezetünk ordibál, hogy vitaminokra, és hasznosítható tápanyagokra is szüksége lenne.

Ma már sok ételen rajta van a zsír/fehérje/szénhidrát arány is, sőt, akár a vitaminok, ásványi anyagok táblázata, és persze az összetevők, amiből szintén tudunk következtetni a hasznosságára.

No de ezt csak analógiának gondoltam.

Épp a tévét néztem, amikor egy szörnyű horrorfilmre akadtam. Oké, 18-as karika volt a jelzés. De rengetegszer éreztem már azt, hogy akik besorolják a filmeket, azok egyáltalán nincsenek tisztában azzal, hogy mi való egy kamasznak, vagy éppen egy gyermeknek. Vagy nem neveltek soha gyermeket, vagy nekik sem volt gyerekszobájuk.

Természetesen attól függ a karika, aki ezt a döntést meghozza. Vagy jó esetben ez több ember döntsének a végeredménye, de hát ez sem garancia arra, hogy a megfelelő karika kerül a fimekre. (Természetesen a végső döntést, jó esetben a szülő hozza meg.)

Aztán továbbgondoltam.

Lehet, hogy a filmek is hasonló fejlődési fázison mennek át, mint az élelmiszerek egykor. Lehet, hogy a következő lépés az lesz, hogy megnézzük, mennyi "kalóriát" viszünk be egy-egy filmmel.

Javaslom tehát a kedves filmgyártóknak, hogy filmjeiken tüntessék fel, hogy azok megnézésekor mennyi IQ-Kalóriát visz be a néző.

Természetesen a filmeknél is lesznek, akik ezt nem veszik figyelembe, és "megesznek" bármit, ami ehető vagy annak látszik. De lesznek olyanok is, akik mostantól ez alapján nézik majd meg a TV-műsort vagy akár a moziműsort.

Az IQ-Kalória értelemszerűen sokkal többet árul majd el egy filmről, mint az ételeknél, hiszen az IQ-Kalória értéke lehet zéró is, sőt negatív, attól függően, hogy hozzátesz vagy elvesz a nézőtől.

Ha megnézünk egy hasznos dokumentumfilmet, vagy egy Oscar gyanús elgondolkodtató produkciót, akkor sok IQ-Kalóriát viszünk be. Egy limondádé film, lehet, hogy nulla-közeli értéket kap, és egy MEG-ÁT-KI valóságshow, vagy egy értelmetlenül, öncélúan kegyetlenségekkel teli film vagy egy nívótlan szappanopera nagy negatív értéket kap.

Az IQ-Kalória segíthet a szülőknek is eldönteni egy filmről, hogy gyermekének javasolja-e, de a tudatos tévézőknek is egy fontos támpont lehet. Természetesen a filmkritikusoknak is meg kell tanítani, hogyan osztályozzák a filmeket, és milyen szempontok alapján adhatják az IQ-Kalóriákat.

Az IQ-Kalória bevezetésre kerülhet a könyveknél és színdaraboknál is, sőt a számítógépes játékokat is kötelező lenne besorolni.

Aztán ha eljön az ideje, akkor lehet finomítani, de első lépésként már ez is nagy eredmény lenne.

Honlapok, cikkek és blogbejegyzések is értékelhetőek lennének... akár már ez is... ;)

Csodás hetet! :)


Barátsággal:

Kreutz Zsolt



 

E-mail cím:
Név:
Hozzászólás:
Ellenőrző kód, kérjük, pontosan írd be: 65Gff3D

Korábbi hozzászólások:

2012-04-19, 11:13:09   Péter

Kedves Zsolt!

Köszönöm a gondolatindítót!
A tudatos önkéntes választást jobban szeretem, mint a felülről jövő szabályozást. Azzal egyetértek, hogy a sok infomációból nehezebb megtalálni a kevés hasznosíthatót, de szerintem mindenki csak maga tudja eldönteni, hogy neki mi hasznos.
Újabb vitaindító gyanánt a "mit nézünk, és hogyan válogatunk a filmek között" helyett inkább azt kérdezem, hogy miért nézünk TV-t egyáltalán.
Olcsó - a havi előfizetési díjért minden "fölös(leges)" időnkent le tudja kötni (persze ki, hogy válogat, de műsor az van).
Kényelmes - csak le kell heverednünk a fotelbe, ágyra, kanapéra, kézbe venni a távirányítót és kész, akár ehetünk-ihatunk is közben, hogy minél több kényeztetésben legyen részünk.
Hatalmas mennyiségű információt kapunk - tapasztalatot, ami ugyan nem a miénk, de a TV megosztja velünk, így mégis az.
...
Már meglehetősen későn írok a heti zsengékre, így lehet sokan nem olvassák, pedig kíváncsi vagyok a többiek véleményére: Vajon Ti miért néztek TV-t, és tudatában vagytok-e, hogy a kapott (esetleg sokszor ismételt) infomációk, mennyire befolyásolják a későbbi döntéseiteket?

Ne csak nézzünk, hanem értsünk is, ha már van mivel!

Felismerésekben gazdag napokat!
Péter

* * *

2012-04-19, 02:48:15   Orsi

Kedves Zsolt!
Én azt gondolom, hogy azok a csatornák, amelyek lehozzák ezeket a jellem, önbecsülés és érzelemvilág-romboló filmeket, műsorokat, azok azt az egyébként sajnos elég széles tömeget akarja maga elé ültetni, akiket ez érdekel. Akik ettől érzik magukat jobbnak, erről tudnak beszélgetni másnap a munkahelyen, vagy a barátnőkkel. Ezek a csatornák a kevésbé igényes, de nem túl magas IQ-val rendelkező emberenek sugározzák az adást. Sajnos sok ilyen van. Én úgy védekezem, hogy nem nézek tévét, vagy csak nagyon ritkán. Helyette olvasok sokat, illetve dvd-t nézek. Így megválogathatom, milyen információkat juttasssak be, milyen kedvem van.
Az IQkalória meghatározása egyébként nem lenne rossz, csak szigorú szabályokat kéne hozni a besorolást illetőleg. Azon is gondolkoztam, mennyire mennének bele a tévécsatornák vezetői eyg ilyen osztályozásba, mennyire befolyásolná ez a besorolás a nézettséget. És sajnos itt is mint mindenhol a pénz az úr. Olcsó legyen és sokan nézzék.

* * *

2012-04-17, 22:56:39   Kreutz Zsolt

Kedves Judy és András!

Az IQ-Kalória nem tetszésindex. Nem az ízlésünket tükrözi!
Azt mutatja, hogy egy produkció, legyen az film vagy könyv, mennyire építi vagy rombolja a jellemet. Hozzátesz vagy elvesz az életünkhöz. Aktivizál vagy lustává tesz. Növeli vagy rombolja az önbecsülésünket. Stb... stb... stb...

* * *

2012-04-17, 08:11:36   Judy

Kedves Zsolt!
Sajnálom, de egyet kell értenem Andrással. Én sem találom jó ötletnek. A mostani karikákat a filmek mellé gondolom valami általános megállapodás alapján rakják ki. Tehát pl. ha látszik egy női mell, akkor már nem lehet 12-es... ilyen besorolást nem hiszem, hogy tudsz készíteni az általad kitalált rendszerhez. Ezek után viszont már rettentően szubjektív lesz ez a besorolás. Akkor inkább én is el kezdem nézni, és ha nem tetszik, elkapcsolom. (hozzáteszem az ismeretterjesztő filmek között is van olyan, ami baromi érdekes, és új információkat nyújt, és olyan is, amin bealszom, annyira unalmas!)
Azért vitaindítónak nem volt rossz ötlet! Tsók

* * *

2012-04-17, 00:42:21   Kreutz Zsolt

András, biztosan arra reagáltál, amit én írtam? ;)

* * *

2012-04-16, 15:43:24   András

Bocsánat, de most jutott eszembe az, hogy még egyazon embernél is gyakran megesik, hogy ugyanaz a mű (film, könyv, színdarab, zene, stb) egyszer nagyon tetszik, míg ugyanaz egy következő alkalommal idegesítő, unalmas, stb. Mert vannak az életben pillanatok, amikor valamire kíváncsiak/fogékonyak vagyunk, míg máskor éppen csak bambulni jó valami langyos kis sztorin. És akkor még nem is gondoltunk bele egy csomó egyéb olyan tényezőbe, amelyek befolyásolják, hogy mikor mit teszünk, miért éppen azt, és helyette miért nem valami egészen más dolgot? Brrrrr... belegondolni is rossz, hogy éppen most kint ülhetnék egy yacht orrában és magamba szívhatnám a tenger sós illatát, ahelyett, hogy itthon ülök a gépemnél, és ostobaságokon töröm a fejem...

* * *

2012-04-16, 15:35:57   András

Elmélkedni sok mindenen lehet, de kérdés, hogy megéri-e a fáradozást. Ha elkezdek nézni egy filmet, egyetlen kattintással véget tudok vetni a látványnak. Ha olvasni kezdek egy könyvet, egyetlen hihhhhhetetlen gyors csuklómozdulat segítségével le tudom tenni. Ha kétségeim vannak, hogy mit érdemes megnézni, elolvasni, meg tudom kérdezni a HOZZÁM HASONLÓ gondolkodású ismerőseimet, vagy egyszerűen csak megnézem. Mivel olyan, hogy objektív értékelés, az nem létezik, így vagy magam elvégzem a saját véleményem kialakítását, vagy utánajárok, nade akkor kiben is bízhatok meg? Van, hogy a saját páromnak ugyanaz a film csapnivaló, miközben nekem nagyon tetszik... Szóval akkor hogyan lehet majd megmérni a mérhetetlent??? Nekem például ez a bejegyzés, háááát... annyira nem jött be. (Zsolt, te magad ajánlottad, hogy itt és most elkezdhetjük a minőség-besorolást, tessék :P)

* * *

2012-04-16, 12:52:21   bézé

Kedves Zsolt, a felvetés nagyszerű, de én úgy gondolom, nem véletlen vannak ezek az "igényes" műsorok borzasztó túlsúlyban. Ahol pedig eldöntik, milyen műsor menjen, az erősen nem a mi súlycsoportunk. A nagy színházat nem mi, nézők rendezzük. Nekünk csak annyi lehetőségünk van, hogy a kényelmetlenebb utat választjuk és nem kérünk belőle. Ahogy anno a Star Warsban is tanulta Luke Yodától, a Jedi lovag nem a kitaposott ösvényen halad... Én kívánom minél többünknek, hogy ezt az utat válasszuk! :)

* * *

2012-04-16, 11:42:59   Balage

Nagyon jó, innovatív ötlet!
Fogalmam sincs, hogy tovvább vele, de tetszik!

* * *

2012-04-16, 10:48:39   Lajos

Én gyakran a www.imdb.com-on nézem meg a filmek minősítését, és ha 6 alatti az érték akkor nem várok tőle sokat/van rá B tervem.
Bár többnyire nem tv-ben nézek műsorokat/filmeket...
Nem gondolom h. ritka amit csinálok.
A tv-k a rengeteg (fnoan fogalmazok) töltelék műsorral úgy jártak(járnak?) mint a bankok a hitelekkel. Ha oda az irántuk való bizalom akkor jön/jött(?) a zuhanórepülés...

* * *

2012-04-16, 10:43:25   Molnár Ferenc Webkukkoló

Ez zseniális! Csináljunk rá egy mozgalmat! :)

* * *

2012-04-16, 10:19:17   Gábor

Kedves Zsolt !

Most minden szavaddal egyetértek.
A Tv-ből (ha a 80-100..db átlagát vesszük) szerintem az adásidő (filmek mellett reklámok és a hírek (!) is vannak !) 80%-a negatív IQ kalóriát sugároz.
Életünk egyik legjobb döntése volt, hogy amikor kiköltöztünk a városból, és az első héten lefújta a hagyományos antennát egy nagy vihar, nem tettük vissza, dvd-n néztünk olyan filmeket amikről azért tudtuk, hogy nem mínuszosak... Az 5 gyermekünk úgy nőtt fel (jelenleg mindegyik tizenéves), hogy mire a nethez értek már volt egy szilárd érték-alapjuk. Nem kell lesnem, hogy néznek e pornót, horrort, valóvilágot. Ehhez persze jó iskola is kellett, mert a diáktársaival sem a barátokközt-öt beszélik meg..
üdv: Gábor

* * *

2012-04-16, 10:13:32   Gaboo

Hajrá!
ugyanakkor azt is el kéne intézni, hogy agy film előzetese is (akár reklámja is)megkapja a minősítést...
illetve egy 18-as filmet csak 21 h után lehessen reklámozni....szép és eredményes napot.

* * *

2012-04-16, 10:05:03   Imre

Teljesen egyetértek, jó a felvetés

* * *


WILLTORD MAGYARORSZÁG Kft.     e-mail: willtord@willtord.hu